Home BBC Learning English Adjectives and adverbs cgl James Axler Outlander 02 Destiny Run Dave Mead Stix (retail) (pdf) Lovelace Merline Tajemnica medalionu Dean Cameron Candace Steele 01 PćąĂ˘ÂÂomienne Pragnienie (nieof.) Joel Rosenberg [Jihad 04] The Copper Scroll GR478. Greene Jennifer Jak dobrze mieć sć siada Christie Agatha śÂwiadek oskarśźenia Hard to Be a God Boris Strugatski H Beam Piper The Cosmic Computer |
[ Pobierz całość w formacie PDF ] towego nie mo\emy znać niczego, co by było poza nami), ale raczej Inny zabobon idzie jeszcze dalej i nazywa ka\dy pogląd, nawet kawałek swojego własnego mózgu (Russell). Jest to pogląd jaskrawo najlepiej naukowo uzasadniony, ideologią. Niektórzy filozofowie idą pod przeciwny zdrowemu rozsądkowi i, jak się zdaje, obcią\ony wieloma tym względem tak daleko, \e nawet logikę* i matematykę uwa\ają za wewnętrznymi sprzecznościami. W XX wieku tylko bardzo nieliczni ideologię. Ten zabobon oparty jest na sceptycyzmie*. śe to jest filozofowie wyznają ten zabobon - natomiast w XVIII i XIX wieku zabobon widać jasno, gdy się zwa\y na sposób, w jaki jego była to filozofia modna (p. filozofia nowo\ytna*). Idealizm transcenden- zwolennicy starają się uzasadnić to mniemanie. Wychodzą mianowicie ze talny jest mniej bezpośrednio zabobonny, ale w ostatecznym roz- stwierdzenia czegoś, co jest faktem, to znaczy, \e człowiek bardzo często rachunku okazuje się, \e operuje słowami, których znaczenia nie da jest powodowany w swoich sądach ideologią, zwłaszcza gdy chodzi o się po ludzku wytłumaczyć, czyli uprawia bełkot*. Obie postacie poglądy polityczne itp., ale następnie uogólniają ten fakt, przenosząc idealizmu teoriopoznawczego są więc zabobonami. ideologiczny charakter nawet na nauki ścisłe. Otó\ wiadomo, \e wszyscy ludzie przytomni i dostatecznie znający sprawę zawsze uznawali np. te same prawa matematyki elementarnej, niezale\nie od IDEOLOGIA. Nale\y odró\nić potoczne i marksistowskie znaczenie najró\norodniejszych światopoglądów, do których się przyznawali. nazwy ideologia. W potocznym znaczeniu u\ywamy tego słowa, gdy 2. Ideologia w marksistowskim słowa znaczeniu to tyle, co cała treść mówimy np. o ideologii oświecenia, hitlerowskiej albo komunistycznej. W duchowego \ycia grupy ludzkiej, a więc jej religia, sztuka, poglądy tym znaczeniu ideologia jest szczególnym rodzajem światopoglądu*, polityczne, nauki humanistyczne i filozofia. Ideologia ma być tak zwaną zawierającym, obok odpowiedzi na pytania metafizyczne, egzystencjalne i nadbudową określonych stosunków produkcji, tj. ich duchowym obrazem, moralne, tak\e dwa inne składniki, które znajdujemy tylko w ideo- a równocześnie bronią w walce. A poniewa\ ka\dy typ stosunków logiach. produkcji jest według Marksa przyporządkowany do pewnej klasy, ideologia jest zawsze wyrazem myśli i bronią tej 60 61 Sto zabobonów Józef Bocheński klasy. Stąd ideologia głosi zawsze jako prawdę wszystko, co jest Zabobon dotyczący intelektualisty a chodzi o bardzo gruby zabobon po\yteczne dla danej klasy, a odrzuca jako fałsz wszystko, co mogłoby jej - polega na mniemaniu, \e intelektualiście przysługuje jako takiemu szkodzić. Tak na przykład ideologia komunistyczna, która jest autorytet w dziedzinie etyki, polityki i poglądu na świat. Wskutek ideologią klasy proletariackiej, głosi jako prawdę, \e robotnicy w Szwajcarii rozpowszechnienia tego zabobonu intelektualiści odegrali i nadal przymierają głodem, bo to jest po\yteczne w walce tzw. proletariatu, tj. odgrywają nieraz rozstrzygającą rolę w \yciu społeczeństw. To oni partii komunistycznej. Odrzuca natomiast twierdzenie, \e płace m.in. kierowali wieloma rewolucjami, które wbrew panującym robotników szwajcarskich nale\ą do najwy\szych w świecie, \e przesądom - były niemal zawsze dziełem nit- mas ludowych, ale praktycznie ka\da rodzina robotnicza w tym kraju posiada samochód itd., intelektualistów. bo to jest dla tej\e partii szkodliwe. Te twierdzenia zawierają co śe to jest zabobon, nie potrzeba dowodzić, bo wierzenie w autorytet najmniej dwa zabobony. Z jednej strony sprowadzają wszystko w tej intelektualisty jest dosłownie na niczym nieoparte. Tak np. profesor dziedzinie do interesów klasy, co jest oczywistą nieprawdą, jako \e wykładający historię nowo\ytną jest zapewne autorytetem (epistemicz- poglądy ludzkie ulegają bardzo silnym wpływom tak\e innych nym) gdy chodzi o rewolucję francuską, ale nie jest w dziedzinie czynników, zwłaszcza narodowych, religijnych itp. Z drugiej strony u\ytkowania energii atomowej. Skoro więc taki profesor podpisuje teoria Marksa jest typowym relatywizmem*, tj. odmianą sceptycyzmu. razem z kolegami wyspecjalizowanymi w ceramice chińskiej, zoologii, Jest te\, jak wszystkie sceptycyzmy, obcią\ona trudnościami wew- względnie w rachunku prawdopodobieństwa deklaracje dotyczące tej nętrznymi: podaje się sama np. za ideologię, a równocześnie twierdzi, \e energii, popełnia jaskrawe nadu\ycie autorytetu, tym gorsze, \e jest bezwzględnie prawdziwa. wywołuje wra\enie, i\ to sama nauka" się wypowiada. [ Pobierz całość w formacie PDF ] |
||||
Wszelkie Prawa Zastrzeżone! Jeśli jest noc, musi być dzień, jeśli łza- uśmiech Design by SZABLONY.maniak.pl. | |||||