Home
Diana Palmer Denim and Lace as Diana Blayne
Christian J. Bennett Galactic Messiah (pdf)
Karen Horney Nasze wewnć™trzne konflikty
English File 3rd Intermediate word list
Harper, Tara K Wolfwalker 1 Wolfwalker
!Gerald Durrell Przecić…śźona arka
Check Your English Vocabulary for Human Resources 0747569975
Lifting the Fog of Peace How Americans Learned to Fight Modern War
Carroll Jonathan Glos naszego cienia
Dahlia Rose Outlaw's Delight [Amira] (pdf)
  • zanotowane.pl
  • doc.pisz.pl
  • pdf.pisz.pl
  • blogostan.opx.pl

  • [ Pobierz całość w formacie PDF ]

    modlitwy). Znaczenie modlitwy kanonicznej nie wynika jedynie z faktu, że jej fun-
    damentalnym elementem jest recytacja Koranu i wyznanie wiary (poprzez tak zwa-
    ne taszahhud), ale także z tego, że łączy ona wiernego z tym, co w jego religijnej
    przestrzeni ma absolutnie najwyższą wartość: z Bogiem, prorokiem i wspólnotą51.
    Arabskie określenie modlitwy (salat) jest zapożyczeniem z języka syryjskiego 
    seolta52.
    Modlitwa jest jednym z centralnych motywów przewijających się przez cały
    tekst Koranu. Początki rytualnej modlitwy wiążą się  w jego świetle  z prowa-
    dzeniem człowieka przez Boga już od początku jego stworzenia. Wszyscy prorocy,
    począwszy od Adama, praktykowali modlitwę (na przykład: Koran 10:87; 14:37,
    40; 19:31; 19:58 9; 20:14; 30:30 1; 98:5), jest ona konsekwencją wiary w Boga.
    Doświadczanie Boga przez proroka Muhammada następowało przede wszystkim
    w doświadczeniu modlitwy53.
    Muzułmanie modlą się w kierunku Mekki (qibla), gdzie znajduje się al-Kaba.
    Znaczenie al-Kaby jako miejsca świętego łączy się z pierwszym człowiekiem i jego
    życiem tu, na ziemi  z Adamem, który wygnany z raju miał wybudować al-Kabę,
    pamiętając jej niebiański archetyp. Zgodnie z tradycją została ona odbudowana po
    Potopie na polecenie Boga przez Ibrahima (biblijnego Abrahama) i jego syna Isma ila
    (biblijnego Izmaela)54. Dlatego też qibla ma szczególne znaczenie podczas modlitwy.
    Przypomina, że islam nie jest kolejną religią, ale tą prawdziwą, obecną w człowieku
    poprzez jego naturę od samego stworzenia. Monoteizm Ibrahima sięga bowiem
    Adama, pierwszego człowieka i jednocześnie proroka. Tym samym staje się zró-
    dłem wszystkich innych religii (główny nurt egzegetyczny w religii objawionej
    Adamowi u początków stworzenia widzi islam, co pozwala na uznanie Ibrahima
    w sensie metahistorycznym za muzułmanina)55. U podstaw rytualnej modlitwy leży
    osobista modlitwa proroka Muhammada. Jednak szczegółowe zasady przystępowa-
    nia do modlitwy, jej przebieg, sytuacje zwalniające z obowiązku jej odprawiania,
    jak i warunki jej unieważnienia są już dziełem prawa odwołującego się do przesła-
    nia koranicznego i sunny.
    Początkowo w medyneńskiej gminie wzorem żydowskim modlono się trzykrot-
    nie w ciągu dnia. Zgodnie z tradycją muzułmańską liczba pięciu modlitw została
    ustalona podczas al-Miradżu (Koran mówi jedynie o trzech modlitwach). Naj-
    prawdopodobniej jednak w wyniku konfliktu z %7łydami, spowodowanego ich kry-
    tyczną postawą wobec Muhammada i jego polityczno-ideologicznych działań,
    Prorok zdecydował się odciąć od tradycji żydowskiej, zwiększając liczbę modlitw
    (a także zmieniając kierunek zwracania się w trakcie modlitwy z Jerozolimy na
    51
    The Encyclopaedia of Islam, op. cit., s.v. calt.
    52
    Ibidem; por. J. Danecki, Podstawowe wiadomości& , op. cit., s. 131 132.
    53
    The Encyclopaedia of Islam, op. cit., s.v. calt; Encyclopaedia of the Qur n, ed. J. D. McAu-
    liffe, Vol. 4, Leiden Boston 2004, s.v. prayer, s. 219.
    54
    Ibrahim zabrał syna wraz z matką, niewolnicą Hadżar (biblijną Hagar), w miejsce pózniej-
    szej Mekki, gdzie odwiedził ich kilkakrotnie w czasie swojego życia (por. Rdz, 16:15; 21:14 21).
    55
    B. Prochwicz-Studnicka, op. cit., s. 144 145.
    Cywilizacja islamu. Wybrane struktury 175
    ____________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________
    Mekkę). Możliwe, że wzorem dla proroka Muhammada była tradycja mazdejska,
    gdzie wierni modlili się pięciokrotnie w ciągu dnia przy rozpalaniu ognia56.
    Dokładne pory modlitwy są wyznaczane na podstawie obliczeń astronomicznych
    w oparciu o kalendarz księżycowy. O tym, że zbliża się pora modlitwy, niegdyś
    przypominało jedynie wezwanie do modlitwy (azan)57 wykonywane zawodowo
    przez muezinów. Współcześnie dodatkowo czasy modlitw dla poszczególnych miejsc
    podawane są w środkach masowego przekazu. Muzułmańska tradycja religijna
    wyróżnia 5 modlitw: o świcie (salat al-fadżr), południową (salat az-zuhr), popołu-
    dniową (salat al-asr), o zachodzie słońca (salat al-maghrib), nocną (salat al-isza).
    Modlitwa może odbywać się w każdym rytualnie czystym miejscu, najczęściej
    na dywaniku modlitewnym (sadżdżada), bez obuwia. Rytualnie nieczyste miejsca,
    w których modlitwa jest niedozwolona, obejmują przede wszystkim śmietniki, łaz-
    nie, cmentarze i rzeznie. W piątek w meczecie odbywa się wspólna uroczysta mo-
    dlitwa południowa połączona z kazaniem (chutba).
    Do modlitwy należy przystępować w stanie czystości rytualnej (tahara), którą [ Pobierz całość w formacie PDF ]
  • zanotowane.pl
  • doc.pisz.pl
  • pdf.pisz.pl
  • sdss.xlx.pl
  • 
    Wszelkie Prawa Zastrzeżone! Jeśli jest noc, musi być dzień, jeśli łza- uśmiech Design by SZABLONY.maniak.pl.