Home Hack_Proofing_Your_Network_Edycja_polska_hacpro wymiana handlowa miedzy polska a ue Edward Stachura Siekierezada Edward Balcerzan Kregi wtajemniczenia Cole Eden Craven MdśÂ‚ośÂ›ci Jean Paul Sartre (SZKLARSKI ALFRED SOBOWT_323R PRO) Longin Jan OkośÂ„ Trylogia IndiaśÂ„ska. Tom III śÂšladami Tecumseha Teresa z Avila, Ksić™ga Fundacji Stoker Bram Dracula [pl] |
[ Pobierz caÅ‚ość w formacie PDF ] Rewolucjonista w barze Pod ZdechÅ‚ym Psem Poeta rewolucyjny XX wieku miaÅ‚ do wyboru dwie drogi. MógÅ‚ próbować (skutecznie lub nie) wyrzec siÄ™ trosk i fanaberii prywatnego ja , twardo postawić stopÄ™ na gardle swej pie- Å›ni , obwoÅ‚ać siÄ™ twórcÄ… zmobilizowanym przez rewolucjÄ™ , jej asenizatorem i woziwodÄ… (cytowane sÅ‚owa pochodzÄ… z poematu Majakowskiego Na caÅ‚y gÅ‚os w przekÅ‚adzie Broniew- skiego). ProwadziÅ‚oby to do uchylenia różnic miÄ™dzy autoportretem poety a portretami opie- wanych przezeÅ„ bohaterów walk rewolucyjnych. CenÄ… takiej decyzji musiaÅ‚o być uschematy- zowanie wizerunku czÅ‚owieka rewolucji: narzucenie mu rysów stereotypowych, wÅ‚Ä…czenie w plakatowÄ… bezimienność. MÄ…jakowski w ostatnich latach życia usiÅ‚owaÅ‚ temu zadaniu podo- Å‚ać. PisaÅ‚ plakatowe wiersze, ofiarnie rysowaÅ‚ plakaty prawdziwe, satyryczne, przedstawiajÄ…ce makiety dziarskich czerwonoarmistów, umięśnionych proletariuszy, opasÅ‚ych burżujów, but- nych panów (polskich) itp. Dla Majakowskiego, jego przebogatej, agresywnej, ale i po dzie- cinnemu bezradnej osobowoÅ›ci, uproszczenie Å›rodków ekspresji oznaczaÅ‚o prawdziwy dra- mat. Dla poetów niższego lotu (jak np. towarzysze Broniewskiego z Trzech salw) plakatowa schematyczność okazaÅ‚a siÄ™ zbawiennym uÅ‚atwieniem zadaÅ„ poetycko agitatorskich. Lecz nie przyniosÅ‚a sukcesu. 122 A dla Broniewskiego? B o h a t e r o w i e j e g o w i e r s z y sÄ… w w i Ä™ k s z o Å› c i s t e r e o t y p o w i. RewolucjoniÅ›ci bohaterscy, godni najwyższego podziwu, tragiczni. (Do nielicznych, rzec by można: ludzkich wyjÄ…tków należy Jan z Magnitogorska albo rozmowy z Janem). Wrogowie to kanalie bez czci i honoru. Krwiopijcy, żoÅ‚dacy, szpicle. Jedni i drudzy sÄ… jak makiety z plakatów. SÄ… ilustracjami tez ideologii. Natomiast s a m p o e t a, jego wize- runek, jaki wyÅ‚ania siÄ™ z utworów Broniewskiego, p r z e c z y p l a k a t o w e m u s t e r e o t y p o w i rewolucjonisty. O swoistoÅ›ci liryki Broniewskiego decyduje bezustanna zmien- ność napięć miÄ™dzy przeciwnymi dążeniami. Z jednej strony porywa go Å›wiat, który trzeba przeobrazić. Z drugiej angażujÄ… jego wyobrazniÄ™ dylematy ja prywatnego, które jest, jakie jest, i diabli komu do tego (Wiersze o wczesnej wioÅ›nie pisane póznÄ… jesieniÄ…*). Gdy roz- szerza siÄ™ nadmiernie obszar rewolucyjnej retoryki, poeta go opuszcza: a wtedy buch! w irracjonalizm (Scherzo) Ów irracjonalizm ma charakter nie tyle filozoficzny, ile emocjonalny, okreÅ›lajÄ…cy nie- pewność nastrojów, niestabilność samopoczucia. W jego wierszach odzywa siÄ™ ktoÅ›, kto nie jest ani silny, ani sÅ‚aby, gdyż niesie w sobie i siÅ‚Ä™ i sÅ‚abość pospoÅ‚u. KtoÅ›, kto bywa zarówno odważny, jak i przerażony. Raz poetÄ™ ogarnia mÅ‚odzieÅ„cza wesoÅ‚ość, rozkochanie w życiu, jak np. w wierszu O radoÅ›ci: ZaszumiaÅ‚o bÅ‚Ä™kitnÄ… pogodÄ…, promieniami zÅ‚ocone powietrze, w tÄ™ dalekość zielono, mÅ‚odo powiej, serce, powiej, mój wietrze Kiedy indziej zachowuje siÄ™ melancholijnie. PeÅ‚en najgorszych przeczuć. Niepogodzony z przemijaniem życia. Szuka ocalenia w alkoholu. Pragnie zmierzyć siÄ™ z duszÄ… i ciaÅ‚em przy- rody (Brzoza), przecierpieć parÄ™ czarnych godzin melancholii, wychylić szklankÄ™ mocnej poezji / szklankÄ™ czarnego wina , (Poeta i trzezwi), przyjrzeć siÄ™ wÅ‚asnej twarzy w lustrach baru Pod ZdechÅ‚ym Psem (Bar Pod ZdechÅ‚ym Psem ). Wbrew nakazom rewolucji, także wbrew tendencjom literackim swojej epoki, Broniewski bywa w takich chwilach nawet nie romantyczny, lecz rozpaczliwie mÅ‚odopolski: Nie ma wyjÅ›cia, nie ma wyjÅ›cia, nie ma wyjÅ›cia muszÄ™ chodzić coraz dalej, coraz dÅ‚użej. Jestem wiatr szeleszczÄ…cy w liÅ›ciach, jestem liść zagubiony w wichurze. (Listopady) Zahipnotyzowany legendami poetów przeklÄ™tych (wiersze o Rimbaudzie i Jesieninie) oddala od siebie myÅ›l o samobójstwie: bo kto wie, czy tam siÄ™ nie powieszÄ™ (Ulica MiÅ‚a). ZmagajÄ…cy siÄ™ sam ze sobÄ…, szczerze ujawniajÄ…cy sprzecznoÅ›ci i niekonsekwencje swych uczuć, wÅ‚aÅ›nie taki podmiot liryków rewolucyjnych Broniewskiego okazaÅ‚ siÄ™ dla wielu wia- rygodny. BudziÅ‚ zaufanie, umożliwiaÅ‚ identyfikacjÄ™ z poetÄ…. Skoro psychologiczna prywat- ność autora zdradzaÅ‚a tyle swojskich cech, Å‚atwiej byÅ‚o siÄ™ oswoić z jego wiarÄ… ideologicznÄ…. Zapewne z tego powodu rozumiaÅ‚ jÄ… i szanowaÅ‚ także niejeden wyznawca poglÄ…dów dalekich od komunizmu (np. krytyk Karol Wiktor ZawodziÅ„ski). Gdy alkohole, zakochania, noce bezsenne, depresje zbyt niebezpiecznie zaczynaÅ‚y roz- miÄ™kczać (to sÅ‚owo ostrzeżenie pojawiaÅ‚o siÄ™ w jÄ™zyku rewolucjonistów), wtedy nastawaÅ‚ czas mobilizacji wewnÄ™trznej. Moment takiej mobilizacji zostaÅ‚ trafnie oddany w poczÄ…tko- wych strofach wiersza ZagÅ‚Ä™bie DÄ…browskie*. Oto rewolucjonista inteligent, który nie jest 123 codziennym Å›wiadkiem krzywdy wyrzÄ…dzanej ludziom ciężkiej pracy, chce przywrócić wiÄ™z z życiem ogółu, odnalezć takie obszary i konflikty, które przypomnÄ… mu, na jakim Å›wiecie żyje. Zanim w ZagÅ‚Ä™biu DÄ…browskim pojawi siÄ™ opis kopalni wÄ™gla kamiennego i panujÄ…cych w niej katorżniczych warunków, najpierw zostanie przedstawiona wÄ™drówka pieÅ›ni (poezji) p o g n i e w. Poeta jest potrzebny kopalni, by przemówiÅ‚a zÅ‚Ä… pieÅ›niÄ… . Kopalnia jest potrzebna poecie, by pieśń staÅ‚a siÄ™ ekspresjÄ… jego gniewu. Cudza krzywda odnowi w nim wolÄ™ walki. Szybie milczÄ…cy i ciemny, Ożyjesz i bÄ™dziesz gadaÅ‚. Po gniew jak wÄ™giel kamienny, windo zÅ‚ej pieÅ›ni na dół! Po gniew, moja pieÅ›ni, najgÅ‚Ä™biej w serce ziemi siÄ™ wwierć! WÄ™giel dobywa ZagÅ‚Ä™bie, ZagÅ‚Ä™bie dobywa Å›mierć. Wskaż w ZagÅ‚Ä™biu DÄ…browskim cechy charakterystyczne dla retoryki rewolucyjnej. W strofach przeciwstawiajÄ…cych krzywdÄ™ robotniczÄ… i arogancjÄ™ wyzyskiwaczy znajdz (sÅ‚użące temu celowi) kontrasty: w doborze epitetów o jednoznacznej wymowie uczuciowej, w doborze nazw i okreÅ›leÅ„ kolorów, którym przypisuje siÄ™ znaczenia symboliczne (ujemne lub dodatnie), w doborze słów i wyrażeÅ„ apelujÄ…cych do innych form zmysÅ‚owego postrzegania Å›wiata (nacechowanych ujemnie lub dodatnio). Wskaż elementy frazeologii potocznej oraz wyrażenia wziÄ™te ze współczesnego poecie jÄ™- zyka ideologii (polityki), które utrwalajÄ… w Å›wiadomoÅ›ci czytelnika mysi o nadludzkim cier- pieniu wyzyskiwanych, upokarzanych, terroryzowanych górników. Zwróć uwagÄ™ na chwyt statystyczny , polegajÄ…cy na iloÅ›ciowej dysproporcji miÄ™dzy ob- razem krzywdy a wizjÄ… dnia zapÅ‚aty . yródÅ‚a cytatów: A. Comte Rozprawa o duchu filozofii pozytywnej. Rozprawa o caÅ‚oksztaÅ‚cie pozytywizmu. OpracowaÅ‚a B. Skarga. Warszawa 1973. K. Marks, F. Engels Manifest komunistyczny. Warszawa 1954. K. Marks Tezy o Feuerbachu. Warszawa 1961. A. MiciÅ„ska Aleksander Wat elementy do portretu. WstÄ™p do tomu: A. Wat Poezje zebrane. Kraków 1922. R. Matuszewski Romantyk i rewolucjonista WÅ‚adyslaw Broniewski. W tomie Poeci dwudziestolecia miÄ™dzy- wojennego. Pod red. I. Maciejewskiej. Warszawa 1982, t. I. 124 Poezja wobec katastrofy Pożegnanie Dwudziestolecia Zanim doszÅ‚o do wybuchu wojny 1939 roku, przewidywano jÄ…, i to coraz dokÅ‚adniej. Pro- [ Pobierz caÅ‚ość w formacie PDF ] |
||||
Wszelkie Prawa Zastrzeżone! Jeśli jest noc, musi być dzień, jeśli łza- uśmiech Design by SZABLONY.maniak.pl. | |||||