Home Jan Paweł II Encyklika (Sollicitudo Rei Socialis) ENCYKLIKA 1985. Jan Paweł II Slavorum apostoli Jan Paweł II Encyklika (Redemptoris Missio) Diana Palmer Long Tall Texans 38 Fearless Amber Kell Protecting His Soul McReynolds_Glenna_Ten_przeklety_Carson Kent Alison Tak miaśÂ‚o być‡ Boge Anne Lise Grzech pierworodny 03 Wyznanie Andre Norton Wygnanka Bulyczow Kiryl P,I. 2 PrzepaśÂ›ć‡ bez dna |
[ Pobierz caÅ‚ość w formacie PDF ] narzucić, i każe otworzyć siÄ™ na powszechność zawartej w niej prawdy. Jakież wyzwanie zostaje tu rzucone naszemu rozumowi i jakąż korzyść może on odnieść, jeÅ›li je podejmie! Filozofia nawet o wÅ‚asnych siÅ‚ach jest w stanie dostrzec, że czÅ‚owiek nieustannie przekracza samego siebie w dążeniu do prawdy, natomiast z pomocÄ… wiary może otworzyć siÄ™ na «szaleÅ„stwo» Krzyża i przyjąć je jako sÅ‚usznÄ… krytykÄ™ tych, którzy bÅ‚Ä™dnie mniemajÄ…, że posiedli prawdÄ™, choć uwiÄ™zili jÄ… na pÅ‚yciznach swojego systemu. OrÄ™dzie Chrystusa ukrzyżowanego i zmartwychwstaÅ‚ego jest rafÄ…, o którÄ… może siÄ™ rozbić powiÄ…zanie wiary i filozofii, ale poza którÄ… otwiera siÄ™ nieskoÅ„czony ocean prawdy. Wyraznie ujawnia siÄ™ tutaj granica miÄ™dzy rozumem i wiarÄ…, ale dokÅ‚adnie zostaje też zakreÅ›lony obszar, na którym może dojść do ich spotkania. ROZDZIAA III INTELLEGO UT CREDAM Na drodze poszukiwania prawdy 24. W Dziejach Apostolskich ewangelista Aukasz opowiada, jak podczas jednej ze swoich podróży misyjnych PaweÅ‚ przybyÅ‚ do Aten. Miasto filozofów byÅ‚o peÅ‚ne posÄ…gów przedstawiajÄ…cych rozmaite bóstwa. ZwÅ‚aszcza jeden z oÅ‚tarzy przykuÅ‚ uwagÄ™ PawÅ‚a, który niezwÅ‚ocznie skorzystaÅ‚ z tej inspiracji, aby znalezć wspólnÄ… podstawÄ™ do nawiÄ…zania rozmowy i rozpocząć od niej gÅ‚oszenie kerygmatu. «Mężowie ateÅ„scy przemówiÅ‚ (...) widzÄ™, że jesteÅ›cie pod każdym wzglÄ™dem bardzo religijni. PrzechodzÄ…c bowiem i oglÄ…dajÄ…c wasze Å›wiÄ™toÅ›ci jednÄ… po drugiej, znalazÅ‚em też oÅ‚tarz z napisem: 'Nieznanemu Bogu'. Ja wam gÅ‚oszÄ™ to, co czcicie, nie znajÄ…c» (17, 22-23). Po takim wstÄ™pie Å›w. PaweÅ‚ zaczyna mówić o Bogu jako Stwórcy, jako o Tym, który przerasta caÅ‚Ä… rzeczywistość i jest zródÅ‚em wszelkiego życia. W dalszym ciÄ…gu swej mowy stwierdza: «On z jednego [czÅ‚owieka] wyprowadziÅ‚ caÅ‚y rodzaj ludzki, aby zamieszkiwaÅ‚ caÅ‚Ä… powierzchniÄ™ ziemi. OkreÅ›liÅ‚ wÅ‚aÅ›ciwe czasy i granice ich zamieszkania, aby szukali Boga, czy nie znajdÄ… Go niejako po omacku. Bo w rzeczywistoÅ›ci jest On niedaleko od każdego z nas» (17, 26-27). ApostoÅ‚ ukazuje tutaj prawdÄ™, do której KoÅ›ciół przywiÄ…zywaÅ‚ zawsze wielkÄ… wagÄ™: w gÅ‚Ä™bi ludzkiego serca zostaÅ‚o zaszczepione pragnienie Boga i tÄ™sknota za Nim. Przypomina o tym z mocÄ… także liturgia Wielkiego PiÄ…tku, kiedy zachÄ™cajÄ…c do modlitwy za niewierzÄ…cych, mówi: «WszechmogÄ…cy, wieczny Boże, Ty stworzyÅ‚eÅ› wszystkich ludzi, aby zawsze Ciebie szukali, a znajdujÄ…c CiÄ™, doznali pokoju».22 Istnieje zatem droga, którÄ… czÅ‚owiek jeÅ›li chce może przemierzyć; jej zaczÄ…tek stanowi zdolność rozumu do tego, by wzniósÅ‚ siÄ™ ponad to, co przygodne i poszybowaÅ‚ w stronÄ™ nieskoÅ„czonoÅ›ci. Na różne sposoby i w różnych epokach czÅ‚owiek dowiódÅ‚, że potrafi wypowiedzieć to wewnÄ™trzne pragnienie. Literatura, muzyka, malarstwo, rzezba, architektura i wszelkie inne wytwory jego twórczej inteligencji staÅ‚y siÄ™ Å›rodkami wyrażania niepokoju, który skÅ‚ania go do nieustannych poszukiwaÅ„. To dążenie znalazÅ‚o szczególne ujÅ›cie w filozofii, która przy pomocy swoich Å›rodków i wÅ‚aÅ›ciwych sobie metod naukowych wyraziÅ‚a owo uniwersalne pragnienie czÅ‚owieka. 25. «Wszyscy ludzie pragnÄ… wiedzieć»23, a wÅ‚aÅ›ciwym przedmiotem tego pragnienia jest prawda. Nawet w życiu codziennym obserwujemy, jak bardzo każdy czÅ‚owiek stara siÄ™ poznać obiektywny stan rzeczy, nie zadowalajÄ…c siÄ™ informacjami z drugiej rÄ™ki. CzÅ‚owiek to jedyna istota w caÅ‚ym widzialnym Å›wiecie stworzonym, która nie tylko zdolna jest wiedzieć, ale także zdaje sobie sprawÄ™ z tego, że wie, i dlatego pragnie poznać istotnÄ… prawdÄ™ tego, co postrzega. Nikomu nie może być naprawdÄ™ obojÄ™tne, czy jego wiedza jest prawdziwa. JeÅ›li czÅ‚owiek odkryje, że jest faÅ‚szywa, odrzuca jÄ…; jeÅ›li natomiast może siÄ™ upewnić o jej prawdziwoÅ›ci, doznaje satysfakcji. O tym wÅ‚aÅ›nie mówi Å›w. Augustyn: «Wielu spotkaÅ‚em takich ludzi, którzy chcieliby oszukiwać, ale takiego, który by chciaÅ‚ być oszukiwany, nie spotkaÅ‚em»24. SÅ‚usznie uważa siÄ™, że czÅ‚owiek osiÄ…gnÄ…Å‚ wiek dojrzaÅ‚y, jeÅ›li potrafi o wÅ‚asnych siÅ‚ach odróżnić prawdÄ™ od faÅ‚szu i wyrobić sobie wÅ‚asny osÄ…d o obiektywnym stanie rzeczy. Tu wÅ‚aÅ›nie znajduje siÄ™ motywacja wielorakich poszukiwaÅ„, zwÅ‚aszcza w dziedzinie nauk przyrodniczych, które w ostatnich stuleciach przyniosÅ‚y tak znaczne rezultaty, przyczyniajÄ…c siÄ™ do autentycznego postÄ™pu caÅ‚ej ludzkoÅ›ci. Poszukiwania nie mniej ważne niż w sferze teoretycznej prowadzone sÄ… także w sferze praktycznej: mam na myÅ›li poszukiwanie prawdy odnoszÄ…cej siÄ™ do dobra, które należy speÅ‚nić. PodejmujÄ…c bowiem dziaÅ‚anie etyczne i postÄ™pujÄ…c zgodnie ze swojÄ… wolnÄ… i prawidÅ‚owo uksztaÅ‚towanÄ… wolÄ…, czÅ‚owiek wchodzi na drogÄ™ wiodÄ…cÄ… [ Pobierz caÅ‚ość w formacie PDF ] |
||||
Wszelkie Prawa Zastrzeżone! Jeśli jest noc, musi być dzień, jeśli łza- uśmiech Design by SZABLONY.maniak.pl. | |||||