Home Kirst Hans Hellmut Wyprzedaśź bohaterów !Gerald Durrell Przecić śźona arka Moderna GramÄĄtica Portuguesa Evanildo Bechara Chmielewska Joanna Janeczka i PaweśÂek 05 Wszelki wypadek LearningExpress 501 Grammar & Writing Questions, 1st Ed 180p(1) McCollum_Michael_ _Wiecej_niz_nieskonczonosc Debra Webb ZakśÂadnicy EBOOK Three Adventures of Sherlock Holmes Arthur Conan Doyle Taylor Janelle Strach w ciemnośÂciach Cloned Lives Pamela Sargent |
[ Pobierz całość w formacie PDF ] uczucie, tam bojazń bożą, z tego coś, z tamtego także coś, inne pobudki *, jakie można by zebrać z pola empi- 411 ale nikomu nie przyjdzie na myśl zapytać się, czy zasad (i to do natury ludzkiej). Nazwa ta przypomina nam też zaraz, że moralności należy w ogóle szukać w znajomości natury zasady moralne nie mogą opierać się na właściwościach natury ludzkiej (którą przecież tylko z doświadczenia mieć ludzkiej, lecz muszą a priori na sobie polegać, z nich zaś muszą możemy). A jeżeli nie, jeżeli zasady te całkowicie a priori, się dać wyprowadzić praktyczne prawidła dla każdej rozumnej w sposób wolny od wszelkich empirycznych pierwiastków natury, a więc także dla ludzkiej. znalezć można wyłącznie w czystych pojęciach * Posiadam list od zmarłego już znakomitego filozofa Sulzera, w którym pyta on mnie: co też może być przyczyną rozumowych i nigdzie indziej, nawet najdrobniejszej ich tego, że nauki, do cnoty się odnoszące, chociaż są dla rozumu tak części, w takim razie trzeba sobie postanowić, że się raczej przekonywające, jednak tak mało skutków wywierają. Spózniłem zupełnie wyodrębni to poszukiwanie jako czystą praktyczną się z odpowiedzią, bo starałem się ją zrobić wyczerpującą. Atoli filozofię albo (jeżeli się godzi wymienić tak osławioną nie brzmi ona inaczej, jak tylko tak, że nauczyciele sami nie nazwę) jako metafizykę moralności * i doprowadzi je samo uporządkowali swych pojęć i chcąc rzecz za dobrze zrobić, psują ją przez to, że wyszukują wszędzie pobudki do moralnego dobra, w sobie żeby sporządzić dość silne lekarstwo. Albowiem najpospolitsze * Można, jeżeli kto chce (tak jak odróżniamy czystą ma- spostrzeżenie pokazuje, że jeżeli przedstawiamy sobie prawy tematykę od stosowanej, czystą logikę od stosowanej) odróżnić postępek przez niezłomną duszę spełniony bez wszelkiego także czystą filozofię moralności (metafizykę) od stosowanej zamiaru osiągnięcia WWW.FILOZOF.PL Studencki Serwis Filozoficzny Przejście do metafizyki moralności 37 //. Przejście do metafizyki moralności 36 a nawet określić zakres tego całego praktycznego, czyli rycznego; dzięki temu rozum, świadomy swej godności, czystego poznania rozumowego, tj. całą władzę czystego gardzi nimi i może je powoli opanować, natomiast taka praktycznego rozumu. Tutaj nie trzeba jednak, jak na to etyka mieszana, składająca się z pobudek uczuć i może zezwala spekulatywna filozofia i co nawet uważa skłonności a zarazem z pojęć rozumowych, sprawia, niekiedy za konieczne, uzależniać zasady od szczególnej [34] że człowiek (das Gemilt) staje się chwiejny w obliczu natury ludzkiego rozumu, lecz dlatego, 412 że prawa moralne pobudek, które nie dadzą się podciągnąć pod żadną mają w ogóle obowiązywać każdą istotę rozumną, trzeba je zasadę i mogą prowadzić tylko całkiem przypadkowo do wyprowadzić z samego ogólnego pojęcia rozumnej istoty w dobrego, częściej jednak także do złego. ogóle i w ten sposób wszelką etykę, dla której Z powyższych wywodów wynika, że wszystkie po- zastosowania do człowieka potrzeba antropologii, jęcia moralne mają swe siedlisko i zródło całkowicie a wyłożyć najpierw całkiem niezależnie od niej jako czystą priori w rozumie, i to tak samo w prostym rozumie filozofię, tj. jako metafizykę (co w tym rodzaju zupełnie ludzkim Jak i w rozumie w najwyższym stopniu speku- odosobnionych po-znań da się też doskonale zrobić). Trzeba latywnym, że nie możemy wywieść ich przy pomocy przy tym dobrze pamiętać, że bez jej posiadania nie tylko abstrakcji z żadnego empirycznego, a więc tylko przy- jest rzeczą daremną dla [uzyskania] spekulatywnej oceny padkowego poznania; że właśnie na tej czystości ich dokładnie określać we wszystkim, co należy do obowiązku, pochodzenia polega ich godność, dzięki której mogą one to, co w obowiązku jest moralne, ale że nawet w pospolitym służyć nam za najwyższe praktyczne zasady; że zawsze tylko i praktycznym użyciu, przede wszystkim w moralnym odbieramy im tyle z ich prawdziwego wpływu i nie- pouczaniu niemożliwe jest bez niej oprzeć moralność na jej ograniczonej wartości czynów, ile udzielamy im pier- prawdziwych zasadach i przez to wytworzyć czyste moralne wiastka empirycznego; że wymaga tego nie tylko naj- usposobienie (Gesinnungen) i wszczepić je w serca dla naj- większa konieczność [uwzględniana] w zamierzeniach [ Pobierz całość w formacie PDF ] |
||||
Wszelkie Prawa Zastrzeżone! Jeśli jest noc, musi być dzień, jeśli łza- uśmiech Design by SZABLONY.maniak.pl. | |||||