Home Edgar Allan Poe Collected Works of Poe Volume 3 The Raven Edition Edgar Allan Poe The Murders In the Rue Morgue and Other Stories Ledenda Drizzta 06 Klejnot Haljlinga Morgan Sarah Klejnot Sycylii 4 Burroughs, Edgar Rice Pelluc DIDEROT Zakonnica BćąĂ˘ÂÂawatska Helena Klucz do teozofii t.2 Jack Higgins NieubśÂagany wróg A Taboo Love 2 Unmasking Charlotte M.D. Saperstein 60.Grisham John Bractwo |
[ Pobierz całość w formacie PDF ] bohaterem. Dostrzegalną cechą w twórczości Edgara Rice'a jest tajemniczość pochodzenia jego głównych bohaterów. Wyjątkiem jest tu tylko postać Davida Innesa (Pellucidar), o którego dzieciństwie i młodości autor pisze trochę więcej. Bohater najlepszej serii (The Princess of Mars) John Carter nie przywołuje wspomnień o dzieciństwie, sprawia wrażenie jakby zawsze był dorosły i ciągle miał 30 lat. Dziki człowiek dżungli - Tarzan jest w rzeczywistości lordem, podobnie jak bohaterka innej powieści Burroughs'a "The Cave Girl" (1925) okazuje się być nie dziewczyną z jaskini, lecz córką zaginionej pary książęcej. Czy było to działanie zamierzone przez autora, aby dodać blasku własnemu pochodzeniu? Burroughs otaczał swoje pochodzenie tajemnicą. Mówił, że urodził się w Pekinie, gdzie spędził młodość. Ojciec podobno był doradcą w sprawach wojskowych na dworze cesarza Chin i przebywał w zamkniętym dla świata mieście cesarza. Naprawdę jednak Burroughs nigdy nie opuścił terytorium USA. Inną, typową dla twórczości Burroughs'a jest kwestia płciowości i swoistego jej opisu. Mężczyzni opisani są często jako fizycznie zdegenerowane kreatury (Tarzan i klejnoty Oparu) i różnią się znacznie od pięknych kobiet. Sytuacja zostaje odwrócona w powieści "Tarzan and the Ant Man" (Tarzan wśród Pigmejów), gdzie dominują silne brutalne i większe od partnerów kobiety. W powieściach "ojca" Tarzana sporo jest nagości, ale nie ma erotyki, czy nawet jej implikacji. Jest to opis życia w świecie przed pokwitaniem. Przykładem ilustrującym to jest opis Thari, jednej z bohaterek cyklu marsjańskiego, która będąc przez 15 lat niewolnicą i igraszką białych Marsjan, biega nago a mimo to chroni swoją niewinność. Krytyk Richard D. Mullen stwierdził, że w twórczości Burroughs'a zagrożenie dla płci słabszej istnieje stale. Zwiat wykreowany przez tego autora przesiąknięty jest grozą i gwałtem. W książkach napisanych w latach 1911-#1915 krytyk ten znalazł aż 76 sytuacji zagrażających niewinności kobiety. Carl G. Jung - twórca jednego z nurtów psychoanalizy - miał do czynienia z pacjentką, która była przeświadczona, że mieszkała na Księżycu, gdzie w wysokich górach żyły wampiry porywające i mordujące dzieci i kobiety. Słynny psychiatra zauważył zbieżność wizji swojej pacjentki ze światem kreowanym przez Burroughs'a. Jung pisze w tej kwestii: "Od tego czasu widzę cierpienia ludzi chorych umysłowo inaczej. Ponieważ spojrzałem w głąb bogactwa ich wrażeń i w świat ich wewnętrznych doświadczeń". Oczywiście nie przypisujemy autorowi przygód Tarzana choroby umysłowej, ale można sądzić, że Jung znalazł jeden z kluczy do pisarstwa fantastycznego tego pisarza, naświetlając bliżej coś przymusowego i permanentnie powtarzającego się w jego twórczości. Prześledzenie tych wątków spuścizny Burroughs'a stanowić może problem ciekawy sam w sobie, pozwalający wyjaśnić nie tylko psychologiczne podłoże twórczości tego poczytnego autora, ale - być może - mechanizmy masowej recepcji jego dzieł. Pozostawimy to jednak specjalistom psychoanalitykom. Poznań, w czerwcu 1989 r. Jacek Wójciak [ Pobierz całość w formacie PDF ] |
||||
Wszelkie Prawa Zastrzeżone! Jeśli jest noc, musi być dzień, jeśli łza- uśmiech Design by SZABLONY.maniak.pl. | |||||