Home
Edgar Allan Poe Collected Works of Poe Volume 3 The Raven Edition
Edgar Allan Poe The Murders In the Rue Morgue and Other Stories
Ledenda Drizzta 06 Klejnot Haljlinga
Morgan Sarah Klejnot Sycylii 4
Burroughs, Edgar Rice Pelluc
DIDEROT Zakonnica
BćąĂ˘Â€Âšawatska Helena Klucz do teozofii t.2
Jack Higgins NieubśÂ‚agany wróg
A Taboo Love 2 Unmasking Charlotte M.D. Saperstein
60.Grisham John Bractwo
  • zanotowane.pl
  • doc.pisz.pl
  • pdf.pisz.pl
  • fisis2.htw.pl

  • [ Pobierz całość w formacie PDF ]

    bohaterem.
    Dostrzegalną cechą w twórczości Edgara Rice'a jest tajemniczość pochodzenia jego
    głównych bohaterów. Wyjątkiem jest tu tylko postać Davida Innesa (Pellucidar), o którego
    dzieciństwie i młodości autor pisze trochę więcej. Bohater najlepszej serii (The Princess of Mars)
    John Carter nie przywołuje wspomnień o dzieciństwie, sprawia wrażenie jakby zawsze był dorosły
    i ciągle miał 30 lat. Dziki człowiek dżungli - Tarzan jest w rzeczywistości lordem, podobnie jak
    bohaterka innej powieści Burroughs'a "The Cave Girl" (1925) okazuje się być nie dziewczyną z
    jaskini, lecz córką zaginionej pary książęcej. Czy było to działanie zamierzone przez autora, aby
    dodać blasku własnemu pochodzeniu?
    Burroughs otaczał swoje pochodzenie tajemnicą. Mówił, że urodził się w Pekinie, gdzie
    spędził młodość. Ojciec podobno był doradcą w sprawach wojskowych na dworze cesarza Chin i
    przebywał w zamkniętym dla świata mieście cesarza. Naprawdę jednak Burroughs nigdy nie
    opuścił terytorium USA.
    Inną, typową dla twórczości Burroughs'a jest kwestia płciowości i swoistego jej opisu.
    Mężczyzni opisani są często jako fizycznie zdegenerowane kreatury (Tarzan i klejnoty Oparu) i
    różnią się znacznie od pięknych kobiet. Sytuacja zostaje odwrócona w powieści "Tarzan and the
    Ant Man" (Tarzan wśród Pigmejów), gdzie dominują silne brutalne i większe od partnerów
    kobiety.
    W powieściach "ojca" Tarzana sporo jest nagości, ale nie ma erotyki, czy nawet jej
    implikacji. Jest to opis życia w świecie przed pokwitaniem. Przykładem ilustrującym to jest opis
    Thari, jednej z bohaterek cyklu marsjańskiego, która będąc przez 15 lat niewolnicą i igraszką
    białych Marsjan, biega nago a mimo to chroni swoją niewinność.
    Krytyk Richard D. Mullen stwierdził, że w twórczości Burroughs'a zagrożenie dla płci
    słabszej istnieje stale. Zwiat wykreowany przez tego autora przesiąknięty jest grozą i gwałtem. W
    książkach napisanych w latach 1911-#1915 krytyk ten znalazł aż 76 sytuacji zagrażających
    niewinności kobiety.
    Carl G. Jung - twórca jednego z nurtów psychoanalizy - miał do czynienia z pacjentką,
    która była przeświadczona, że mieszkała na Księżycu, gdzie w wysokich górach żyły wampiry
    porywające i mordujące dzieci i kobiety. Słynny psychiatra zauważył zbieżność wizji swojej
    pacjentki ze światem kreowanym przez Burroughs'a. Jung pisze w tej kwestii: "Od tego czasu
    widzę cierpienia ludzi chorych umysłowo inaczej. Ponieważ spojrzałem w głąb bogactwa ich
    wrażeń i w świat ich wewnętrznych doświadczeń". Oczywiście nie przypisujemy autorowi przygód
    Tarzana choroby umysłowej, ale można sądzić, że Jung znalazł jeden z kluczy do pisarstwa
    fantastycznego tego pisarza, naświetlając bliżej coś przymusowego i permanentnie powtarzającego
    się w jego twórczości. Prześledzenie tych wątków spuścizny Burroughs'a stanowić może problem
    ciekawy sam w sobie, pozwalający wyjaśnić nie tylko psychologiczne podłoże twórczości tego
    poczytnego autora, ale - być może - mechanizmy masowej recepcji jego dzieł. Pozostawimy to
    jednak specjalistom psychoanalitykom. Poznań, w czerwcu 1989 r.
    Jacek Wójciak [ Pobierz całość w formacie PDF ]
  • zanotowane.pl
  • doc.pisz.pl
  • pdf.pisz.pl
  • sdss.xlx.pl
  • 
    Wszelkie Prawa Zastrzeżone! Jeśli jest noc, musi być dzień, jeśli łza- uśmiech Design by SZABLONY.maniak.pl.