Home Andrzej Zbych Bardzo duĹźo pajacykĂłw ĹťuĹawski Andrzej ZauĹek pokory Andrzej Ziemiański Przesiadka w piekle Cykl Diablo (2) Czarna droga Mel Odom Clare Cassandra Kroniki Bane'a 04 Spadkobierca Mroku (nieof.) Guy Gavriel Kay Sarantine 2 Lord of Emperors 025. Merritt Jackie Zielona dolina Saga rodu Michorowskich 02 Córka Michorowskich Rohóczanka Anna Ian Wilson śąycie po śÂmierci Jane Yolen Briar Rose |
[ Pobierz całość w formacie PDF ] przez katolicyzm. Należy powołać w krajach, gdzie upadł komunizm, silną organizację masońską, która stanie na drodze klerykalizacji. Nie można dopuściE, aby dogmatyzm triumfował. W ostatnim czasie powołane zostały do życia loże w Pradze, Brnie i Pilznie. Czyni się usilne starania, aby zrobiE to samo w Polsce. Niestety plany "obudzenia lóż" w Warszawie, Krakowie i Aodzi napotykają na wielkie trudności ze względu na istnienie dobrze zor- ganizowanego katolicyzmu."43 Nieformalnie rozpoczęła swoją działalność w Polsce Loża Wielkiego Wschodu i powołano Fundację Sztuki Królewskiej. Dwie nowo powstałe loże zorganizowane zostały dzięki staraniom wielkiego mistrza Wielkiej Loży Wschodu we Franeji - Jean Roberta Ragache oraz wielkiego mistrza Wielkiego Wschodu Włoch - prof. Guliano Di Bernardo. 150 Wielka Loża Narodowa Polski została "obudzona" 17 XII 1991 r. na wspólnym zebraniu trzech lóż: "Kopernika", "Waleriana Aukasińskiego" oraz "Przesądu Zwyciężonego". Część oficjalna, przy współudziale masonów z Wielkiego Wschodu Włoch, którzy pomagali w odbudowie polskiej maso- nerii, odbyła się poza Warszawą427 X111991 r., w dzień w. Jana Ewagelisty, czyli w więto wolnomularskie. Wielka Loża Narodowa rytu szkoekiego, której przewodzi Tadeusz Gli- wic, Wielki Mistrz 32 stopnia, została zarejestrowana sądownie jako stowa- rzyszenie 22 lutego 1993 r. Statut Wielkiej Loży Narodowej Polski z listopada 1992 r. stwierdza: "WLNP nawiązuje w swojej pracy do tradycji wolnomularstwa polskiego wyrażonych w jego konstytucjach z 1784,1928 i 1931 r., a w szczególności: krzewienia miłości Ojczyzny, poszanowania kon- stytucyjnego porządku panującego w państwie i jego praw, szacunku dla pracy i jej owoców, działania na rzecz dobra całego społeczeństwa" (art.12). Artykuł 11 tegoż Statutu głosi z kolei: "WLNP nie narzuca ani nie wzbrania Miłosz, O historii polskiej literatury, wolnomyślicielach i masonach, Kultura, nr 4, Paryi 1970; Pamięć ran. Z Czesławem Miłoszem rozmawia Jer Ly Turowicz, Tygodnik Powszechny z 18 I 1981 r. 42 Chiesa Viva, VII - VIII 1991. 43 Lectures Francaises, nr 10, R.1990. Za: B. Kiernicki, dz.cyt., s. 3. 44 "Obowiązuje nas zasada podpocządkowania się prawom własnego kraju". Z Tadeuszem Gliwicem rozmawia E. Wichrowska, dz. cyt., s.117 -119. Por.L. Hass, Masoneria polska..., dz. cyt., s.123 -127. 138 139 członkon żadnych wierzeń religijnych ani przekonań politycznych. Dla za- chowania harmonii myśli i braterskich związków między członkami zakazuje prowadzenia za zebraniach dyskusji religijnych i politycznych".45 W jednym z wywiadów Tadeusz Gliwić przyznał m.in., iż "prawdą jest, że polscy masoni byli wybitnymi działaczami opozycji".46 Ogółem obecnie w Polsce jest około 80 braci zrzeszonych w dwóch warszawskich lożach: "Wolność Przywrócona" i "Nadzieja" oraz w katowic- kiej "Jedności" i krakowskim "Gabrielu Narutowiczu".47 Wydaje się jednak, że szersza konfrontacja społeczefistwa polskiego z organizacjami masońskimi i paramasońskimi będzie tematem niedalekiej przyszłości. 151 45 Rejestracja sądowa Wielkiej Loży Narodowej Polsla, Ars Res, nr 2 (3), R. II:1993, s.123. 46 Za: B. Kiernicki, dz.cyt., s. 3 - 4. 47 J. Miliszkiewicz dz.cyt.; B. G., Tajna loża, Czas, nr 56, z 9 III 1993; Masoni wracają do Polski, Dziennik Polski, I.ondyn,1 X 1991 r. IX PARAMASONERIA 152 Wolnomularstwo jest to złożony ruch ideowy, w skład którego wchodzą różnego rodzaju stowarzyszenia. Obok zrzeszeń ścisłego wolnomularstwa nazwą tą obejmuje się także różnorodne grupy, zwane parawolnomularskimi lub paramasońskimi. Wspólnym mianownikiem tych organizacji są najbar- dziej ogólne ideały humanitaryzmu i ponadnarodowej jednoci ludzi oraz specyficzny typ działania połączony z pewną anonimowością powiązań i zależnośei wewnątrzorganizacyjnych. Do paramasońskich organizaeji należą różnorodne stowarzyszenia. Obok grup z obrzędowością inicjacyjną pokrewną lub wzorowaną na maso- nerii (np. Odd Fellows, Templariusze Dobrzy, niektórzy zaliczają tu nawet Bnei Brith), ugrupowań okultystycznych w rodzaju martynistów, różokrzy- żowców, teozofów, antropozofów, związków spirytystycznych i metapsychi- cznych, do parawolnomularstwa włącza się grupy o cechach sekty religijnej (np. szkoła różokrzyżowców Maxa Heindla), sekty religijno - filozoficzne (np. Kościół Gnostyczny, Katolicki Kościół Liberalny) oraz stowarzyszenia ściśle wieckie w rodzaju YMCA, Rotary Clubs i Lions Clubs. Pomiędzy tymi ugrupowaniami istnieje sieć powiązań, zależności, wzaje- mnych kontaktów, która jest bardzo trudna do określenia i jednoznacznego oeenienia. Ulegała ona historycznym przemianom i coraz częściej powiąza- nia między tymi organizacjami sprowadzały się wyłącznie do personalnych kontaktów. Ciekawe jest jednak to, że parawolnomularstwo jest cile kre- ślonym kręgiem ludzi i że właśnie w obrębie jego ugrupowań dokonuje się personalna wymiana i współzależność członków. Najbardziej znany polski badacz wolnomularstwa europejskiego, Lu- dwik Hass, wspomagany w swych pracach m.in. przez polską lożę masońską "Kopernik" w Paryżu, jest zdania, że "organizacje ponadnarodowe, zrzesza- jące ludzi na zasadach dobrowolności, równości członków niezależnie od [ Pobierz całość w formacie PDF ] |
||||
Wszelkie Prawa Zastrzeżone! Jeśli jest noc, musi być dzień, jeśli łza- uśmiech Design by SZABLONY.maniak.pl. | |||||